دانشجو: توحید پاشازاده
استاد راهنما: دکتر محمد حسنی
استاد مشاور: سیدرحیم راستی تبار
استاد داور:
سال:
رشته: تربیت اخلاقی
پژوهش حاضر مربوط به ترجمه و بررسی پنج فصل از کتاب راهنمای تربیت اخلاقی و منش اثر لری پ. نوچی و دارسیا ناروائز است. فصول انتخاب شده در این اثر به مباحث دو جریان تربیت اخلاقی و تربیت منش در ضمن بحث های درباره مکاتب فلسفی در تربیت اخلاقی، اخلاق فضیلت، رویکردهای از قبیل رشد-شناختی، شناختی-اجتماعی در تربیت و استدلال اخلاقی، اخلاق مراقبت و نظریه قلمرویی در تربیت اخلاقی می پردازد. اولین فصل بعد از مقدمه با عنوان مبانی فلسفی ما را با مکاتب فکری و فلسفی آشنا می کند که پشتوانه رویکردهای سنتی و پیشرفته درتربیت اخلاقی و منش هستند. عنوان فصل سوم تربیت منش به منزله پرورش فضیلت است که آقای دیوید کار در آن از رشد فضیلت و رویکردهای سنتی تربیت اخلاقی به طور جدی دفاع می کند و ردیه های معاصر در برابر تحلیل کلبرگ از محدودیت های نظریات اخلاقی مبتنی بر فضیلت را مطرح می کندو سعی بر احیای نقش شیوه های تربیتی سنتی دارد. فصل چهارم با عنوان تربیت اخلاقی در روش تحولی شناختی: نظریات ابتکاری لورنس کلبرگ مروری تاریخی بر کار لورنس کلبرگ ارائه می دهد که محصول آن اقبال مجدد به تربیت اخلاقی در دهه 70 قرن 20 بود و علاوه بر این نقطه شروع رویکردهای مبتنی بر رشد در تربیت اخلاقی بود. مراقبت و تربیت اخلاقی عنوان فصل پنجم است که در آن خانم نل نادینگز به عنوان یکی از منتقدان اخلاق عدالت کلبرگ به اخلاق مراقبت تاکید دارد و در این فصل به مرور اجمالی بر نظریه مراقبت به عنوان علت رشد اخلاقی و عمل اخلاقی پرداخته است. در فصل آخر آقای نوچی ریشه های نظریه قلمرویی را در تعارضات به وجود آمده از کار با مراحل کلبرگ بازگو می کند و کار جدید بر روی الگوهای تحولی را در داخل قلمروهای اخلاقی و قراردادی ارائه می کند. او در پی معرفی پژوهش بر روی موارد استفاده نظریه قلمرویی در مسائل مربوط به مدیریت کلاس و ترکیب دروس ارزشهای اخلاقی و اجتماعی با استفاده از برنامه درسی عادی است.